zaterdag 14 augustus 2010

De Biesbosch 2

Na thuiskomst van de tocht in Frankrijk had ik met José afgesproken om iets met de kano's te gaan doen. Dat werd de Biesbosch, ik ken het daar inmiddels 'als mijn broekzak'. Er is een leuke rustige camping, José heeft weinig kano ervaring dus een tochtje van de jachthaven bij Hank tot de camping op de Vischplaat was een goed plan voor de eerste dag. Via een andere route, ietsje langer, weer terug was het plan voor de tweede dag. De weervoorspellingen liepen uiteen, de meeste waren niet gunstig, uiteindelijk viel het allemaal reuze mee. De regen viel 's nachts. 'Tik tik tik...' op de tent, lekker warm in je slaapzak, dan maakt het niet uit. 


De Biesbosch 3 weergeven op een grotere kaart

Als startpunt de jachthaven bij Hank Daar is een mooi kanostijgertje en een grote parkeerplaats.. Daar kon de 'Ladoga puzzel' weer beginnen.

José in de Ladoga, ik in de Prijon.

Op de oever grazen de Schotse Hooglanders. Onverstoorbaar, als ze eens wisten dat ze op de camping ook als vleespakket te koop zijn.

We houden een pauze. Op sommige plekken zijn mooie drijvende kanostijgers gemaakt. Ze zijn zo laag en zonder afmeerpunten dat het niet interessant is voor motorbootjes om ze in te pikken.

Dit is een van de mooiere kreekjes van de Biesbosch. Door de geringe diepte en de takken onderwater kunnen er geen boten doorheen.

 Onderweg kom je echt van alles tegen.

Eindpunt voor de eerste dag. De camping De Biesboschhoeve op het eiland 'De Vischplaat'. We hebben deze dag 11.5 km gevaren.

De barbecue is weer mee (in de ton).........

 ....dus we hadden een lekker maaltje!

's Avonds een vuurtje.

De volgende dag worden we wakker met een zonnetje. Na een uitgebreid ontbijt  worden de bootjes gepakt en gaan we weer. 

Ik wilde nog even kijken op de plaats waar het 'paalkampeer terrein' van Staatsbosbeheer zou moeten zijn. De vorige keer was aanleggen haast onmogelijk en leek het me niet de juiste plek. Nu is het wel mogelijk om 'normaal' aan land te gaan. Er is een stukje gemaaid gras maar je kan er eigenlijk geen kant op, het eiland is een jungle. Misschien ga ik er toch een keertje kamperen, gewoon voor de grap.
Vanaf deze aanlegplek loopt het veldje (buiten zicht) in een bocht naar links. Totaal is er ruimte voor zo'n 3 kleine tentjes.

Volgens de GPS moet er hier rechtvooruit een doorgang zijn in de zuidwestelijke punt van het eiland de Vischplaat, jajaja.... het zal wel........

......inderdaad!

We varen weer op 'de Amer' waar ook de beroepsvaart gebruik van maakt. Af en toe komen er hele grote boten voorbij.

Ik hou van deze borden, wat mij betreft een totaal verbod!

Pauze langs de Amer.

 Ik weet nog een mooi kreekje, hier begint ie...

 ....het is er heel ondiep. Daardoor komt er bijna niemand en blijft het er mooi.

 We zijn weer terug bij het startpunt, de bootjes uitpakken, de Ladoga gaat weer uit elkaar.
We hebben deze dag 15 km gevaren.

Geen opmerkingen: