Uitrusting

De juiste spullen meenemen op een kajak trektocht is iets wat je 'al doende' leert. Mijn idee is: 'go with the flow', kijk wat anderen doen. In onze tijd is er zoveel informatie voorhanden dus waarom zou je het wiel opnieuw willen uitvinden. Ik doe niet mee met de 'freaks', die zijn nooit klaar. Morgen is er weer iets nieuws en een paar gram lichter.
Voordat ik in 2007 voor het eerst met een kajak tochten ging maken had ik al diverse fiets / kampeer tochten gemaakt. Een hoop van de uitrusting van toen gaat nu nog steeds mee. Ik koop niet de duurste spullen, maar ook niet de goedkoopste. Het moet praktisch zijn en duurzaam. Wat je op een tocht meeneemt hangt af van het seizoen en het vaargebied, ga altijd van de slechts mogelijke omstandigheden uit. Aan de andere kant, hoe minder je meeneemt hoe beter! Je moet voor iedere tocht weer afwegen wat je meeneemt en wat niet. Als je iedere ochtend een uur druk bent om alles in je kajak 'puzzelen' dan wordt je daar niet vrolijk van. Ik heb een hele gedetailleerde paklijst, daar staat werkelijk alles op. Ik print die lijst uit en streep eerst alles door wat niet mee hoeft. Vervolgens streep ik de dingen af die wel mee moeten en die ik meteen bij elkaar klaar zet, zo gaat het altijd goed. Af en toe pas ik mijn uitrusting weer aan met betere spullen, het totaal wordt steeds minder. Laat dingen die je niet of nauwelijks gebruikt gewoon thuis.

KAJAK

PRIJON 'KODIAK'

Ik heb twee kajaks, de eerste die ik heb gekocht is mijn Prijon. Een onverwoestbare kajak met veel bergruimte. Er zit een roertje op. Het is niet de lichtste kajak, maar het feit dat je bijvoorbeeld met wat golfslag aan land kan gaan aan een rotsachtige kust is erg praktisch.




TRITON 'LADOGA 1' ADVANCED

De laatste aanwinst is een Triton - 'Ladoga 1 Advanced'. Een vouwkajak met goede vaar eigenschappen en een nog aanvaardbare prijs. Een vouwkajak heeft als groot voordeel dat ie mee kan in het openbaar vervoer. Daardoor zijn de mogelijkheden voor tochten zeer groot. Het nadeel is de kwetsbaarheid. 'Even over een stuw in een riviertje schuiven' is niet zo'n goed plan.


TENT

Hilleberg Akto
 Mijn laatste aanwinst. Dit tentje weegt 1.5 kg. Hilleberg is een beetje het merk voor de snobs. Veel te duur, maar....., het zijn wél super tentjes, het beste materiaal, goed uitgedacht. Ik heb al aardig wat ervaring met tenten en op de meeste  kan je wel het één en ander aanmerken. Bij deze wordt dat moeilijk.
Ik ben mijn uitrusting aan het minimaliseren, want in de toekomst wil ik wel eens wat verder van huis en dan moet je vliegen. Als het weer in Nederland 'bagger' is even lekker in het zonnetje ergens langs een kust peddelen! De vouwkajak (18 kg) gaat dan mee, qua uitrusting verder echt het minimum van het minimum waaronder deze tent (1.5 kg).   

 The North Face 'Rock-22'


De tent die ik voorheen het meest gebruikte is de: The North Face - 'Rock 22'. Een ruim éénpersoons, krap tweepersoonstentje. Hij is zelfdragend, kan dus zelfs op een rots (bijvoorbeeld in Zweden) worden opgezet. Twee ingangen, handig bij veranderende windrichting. Een 'leger' kleur, handig bij wildkamperen. Je zet het tentje op in 5 minuten!




NOMAD 'TENTATION'
Mijn wat grotere tent is de Nomad - 'Tentation'. Voor één persoon nogal aan de ruime kant, je kan  er met z'n drieën in slapen. Vooral met slecht weer is dit een fijne tent. Nadelen van deze tent: wat lastiger op te zetten en een wat grotere pakmaat/gewicht.





TRANGIA  27-4 UL
 De meest gebruikte kookset onder de kajakvaarders. De Trangia doet het namelijk goed onder omstandigheden met wind, aan de waterkant dus. Het is een spiritus brander.Wat me bevalt aan de Trangia: het werkt heel simpel en over het algemeen gaat iets simpels niet stuk! Iets anders, een Trangia valt niet om!!! Pannen schuiven er niet per ongeluk vanaf als het eten bijna klaar is. Ik heb er los een bijpassend afgietdekseltje / snijplank/bord/ vliegenmepper, etc bij gekocht en die is super praktisch.

Inmiddels (ruim een jaar later) heb ik als aanvulling een Optimus Nova multifuel brander bij gekocht met een zogenaamde 'Trangia' adapter. De combinatie Optimus/Trangia is erg goed, wat mij betreft echt een aanrader! Meerdere brandstoffen kunnen worden gebruikt, in Nederland gebruik je gewoon wasbenzine. Voor de grap heb ik nog eens opgezocht wat ze vragen voor een liter 'Coleman fuel', dat is € 4.99 , absurd!









GARMIN 'GPSmap 60Csx'
Voor dat ik deze gps kocht gebruikte ik de meest simpele Garmin, de Etrex. Die voldeed ook maar ik miste de mogelijkheid om kaarten te laden. De GPSmap is een fijn apparaat. Hij is logisch, de handleiding heb je nauwelijks nodig. De officiële kaarten zijn peperduur, het loont zich om te gaan zoeken op 'openstreetmap' daar is van alles te vinden.  Het programma 'Mapsource' van Garmin waarmee je de kaarten beheert op je computer is niet zo best. Heb je er problemen mee ga even zoeken op internet, er is genoeg te vinden over hoe je de bugs moet oplossen. Ik heb een oudere versie geladen die wel werkt en ga die nooit meer updaten.




MARIFOON
Om een marifoon te mogen gebruiken moet je een examen doen waarna je een certificaat krijgt voor bediening van maritieme radioapparatuur, die heb ik, ooit gehaald toen ik nog een zeilboot had. Voor het toestel zelf moet je officieel een vergunning aanvragen, dan krijg je een 'atis' identificatiecode die automatisch zodra je zend wordt meegestuurd. Mijn marifoon is aangemeld en legaal omdat ik de 'diploma's' heb. Iedereen kan een marifoon kopen, ook zonder een certificaat. Bedenk wel dat als je met een marifoon een SOS uitzend dit serieus genomen wordt en mogelijk letterlijk 'de helikopters de lucht in gaan'. Is het flauwekul dan krijg je de rekening hiervan thuis!
Ik heb een Cobra Marine MR HH325 VP. Die is niet zo duur en waterdicht. Ik neem hem mee op tochten langs de kust. Je kan dan de locale maritieme weersverwachting luisteren (erg handig) als je vooraf de tijdstippen en kanalen hebt uitgezocht, en mocht het een keert echt fout gaan, dan kan je een  oproep naar de kustwacht/andere schepen zenden.





KANOKAR 
Een karretje, onmisbaar tijdens het soort tochten dat ik maak. Ik heb een Eckla Atlantic 260. De wielen kunnen er makkelijk af. Omdat de as niet doorloopt kan je hem makkelijk in een kanoluik stoppen. De brede wielen zijn pure noodzaak als je kajak nog volgepakt is en je door onverhard terrein moet. Ik heb er al heel wat mee rond gewandelt! Laten we zeggen van dwars door de rimboe tot over het pluche in de gangen van een duur hotel. Nog geen lekke band gehad....., oef..... afkloppen! Als fietsenmaker ga ik toch echt geen bandenplak spullen meenemen op een kajak tocht.





Deze lijst is uiteraard nog lang niet compleet, ik ga ermee door als ik tijd heb en/of vind dat ik zinnigs heb te vermelden.