dinsdag 14 juni 2011

Jisp - Graft (NL)

Ik had voor het Pinksterweekend afgesproken met Joan en Dirk-Jan om een tochtje te maken van hun huis naar camping 'Welgelegen' in Graft vlakbij het plaatsje De Rijp in Noord Holland. Ik kon vanwege mijn werk pas wat later weg en heb de heenweg alleen gevaren.

ROUTE EERSTE DAG

Ik parkeer mijn auto bij het huis van Joan en Dirk-Jan, pak mijn spulletjes in mijn kajak en ga op weg.
 Ik vaar door de polder 'Wormer, Jisp en Nek' naar het noorden. In deze polder is inmiddels een leuk 'knooppunten' netwerk voor kano's aangelegd.
Het laatste stuk is zo ondiep dat zelfs mijn roertje omhoog moet. Het lijkt wel of mijn kano op de handrem staat. Bij dit dijkje verlaat ik de blubber poel, moet nog wel even worstelen om aan de andere kant van de dijk door het riet heen de boot met mijzelf weer 'droog' in het water te krijgen.
De brug bij Spijkerboor.
 Ik nader het einddoel voor vandaag. Het laatste stuk vaar ik door het plaatsje De Rijp. Een typisch oud Hollands dorpje met mooie houten huisjes en gevels. Het moderne 'blik' op de voorgrond verstoort het een beetje. Maar goed......., ik heb er ook eentje.
Dit dorpje maak het me nog wel even lastig. Er is een sluis die niet wordt bedient, mijn kajak moet het water uit en op het karretje, inmiddels routine.

 Ik loop door de hoofdstraat tot ik een geschikte plek vind waar ik weer het water in kan.
Ik vaar weer, nu op het lagere waterniveau van de 'Eilandspolder', en ben bijna bij de camping waar we hebben afgesproken.
Camping 'Welgelegen' in het plaatsje Graft. Ik kom er in het begin van de avond aan. Joan, DJ en Lob (die een tijd geleden ook mee was naar de Biesbosch) zijn naar 'de Rijp' om wat te eten. Ik zet mijn tentje op en eet een prefab 'Adventure Food' hap, de gehaktschotel. (die best wel O.K. is, aldus de fijnproever) Toen de anderen terug waren was het leuk om weer even bij te praten, we hadden elkaar een tijdje niet gezien.
's Nachts regende het. Ik vind dat altijd wel leuk als ik lekker warm en droog in mijn tentje lig. Het moet natuurlijk wel weer ophouden als ik eruit wil. Zo ging het gelukkig ook. We kunnen 'droog' ontbijten aan de door ons in beslag genomen picknick tafel. Pech voor de fietsers verderop, er was maar één zo'n tafel op het veldje.
Alle spulletjes zijn weer ingepakt. Hier wandel ik over deze bruisende camping naar het het haventje.
(foto: Joan)

ROUTE TWEEDE DAG


Lob had gisteren in een huurkano van de camping gevaren en gaat vandaag met de fiets weer naar huis. Ik, DJ en Joan varen terug naar Jisp. We lijken wel een promotie team met onze rood wit blauwe kano's.
We varen voor het grootste gedeelte dezelfde route terug, er zijn eigenlijk geen alternatieven.
Bij het sluisje in 'De Rijp' is het weer even zwoegen om via een stijgertje de kajaks naar de andere kant te dragen.
 Bij Spijkerboor waar onze route het Noord Hollands kanaal kruist zijn er wat eethuisjes. We 'lunchen' er met appeltaart en warme chocolademelk.
 
Via de Knollendammervaart komen we op De Zaan waar we deze troosteloze, leegstaande veevoeder fabriek passeren. Een schril contrast met de prachtige polder tafereeltjes die we tot nog toe hebben gezien.
 
Via het sluisje bij Wormer gaan we van 'De Zaan' naar 'De Poel'. De sluiswachter peperde ons nog eens stevig in dat kajaks hier eigenlijk niet geschut worden en dat we blij mochten zijn met haar goedwilligheid. Flauwekul....! Een kajak valt in de nederlandse vaarreglementen  gewoon onder vaartuigen, heeft dezelfde rechten en plichten en moet dus gewoon door zo'n ambtenaartje worden geschut!
Ik wil graag een tussenstop maken bij kano shop 'Arend Bloem'. Daar rollen ze de rode loper uit als ik eraan kom. Ik heb er inmiddels zoveel geld uitgegeven dat ze me wel als aandeelhouder mogen beschouwen.
We gaan weer verder, ik ben 70 euro lichter (nieuw kanojack). We varen via 't Zwet het laatste stukje naar het huis van DJ en Joan.
Je kan bijna tot hun huis varen (het gebouw in het midden). Het is een voormalig schoolgebouw. Het uitzicht vanuit het grote raam........
......is dit uitzicht, niet slecht!
We 'chillen' even en blikken terug op een relaxed kampeerweekendje. Het weer was de eerste dag prima, de tweede dag wat minder met soms wat motregen maar dat maakte niet echt uit. Ik heb voor het eerste in mijn Hilleberg tentje geslapen terwijl het niet vroor!

De uiteindelijke 'rating' is niet moeilijk......., het was een geslaagd weekendje!

1 opmerking:

Jeroen zei

Prachtig verhaal en prachtige foto's.