maandag 17 mei 2010

De Weerribben / De Wieden

Tijdens het Hemelvaartweekend heb ik een 3 daagse tocht door de natuurgebieden 'De Weerribben' en 'De Wieden' gemaakt. Eerst had ik plannen om in Duitsland op het riviertje 'de Aller' te gaan varen maar vanwege de twijfelachtige weersverwachtingen heb ik het dichter bij huis gezocht.
Ik ben gestart bij het informatiecentrum van Staatsbosbeheer bij Ossenzijl. Daar verkopen ze een duidelijke kaart van het gebied met daarop de gemarkeerde kanoroutes die zeker de moeite waard zijn. Op die routes kom je naast kano's ook 'fluisterbootjes' (bootjes met elektromotor) tegen. Als je die bootjes, of hun opvarenden, zat bent kan je met die zeer gedetailleerde kaart alternatieve routes uitdenken. Dan kom je op héle mooie stille plekjes die je helemaal voor jezelf hebt!

De Weerribben / De Wieden weergeven op een grotere kaart

Het startpunt bij het informatiecentrum van Staatsbosbeheer in Ossenzijl. Op de parkeerplaats kan je zonder zorgen je auto een paar dagen laten staan. Er is ook fiets- en kanoverhuur en een camping.


Onderweg kom je talloze windmolens tegen. Het meeste land ligt bijna gelijk met het water, werk genoeg voor de molens om de boel nog een beetje droog te houden.


Als je de uitgezette routes volgt kom je langs de mooiste plekjes van deze natuurgebieden. Omdat het vroeg in het seizoen was is het riet en de begroeiing langs de kant nog laag. Zelfs vanuit een kano heb je dan een weids uitzicht.

Foto gemaakt vanuit een 'vogelkijkhut'



Aankomst bij camping 'de Muggenbeet' in het gelijknamige (!) plaatsje.Een kleine camping met ernaast een iets te duur eetcafé. Je merkt dat je in een toeristisch gebied zit. Ik had een mooi plekje, het was er rustig. Het sanitair was wat dubieus, ik heb de douche maar even overgeslagen. De GPS gaf slechts 13.7km aan voor de eerste dag.




 
De tweede dag. Het zonnetje breekt af en toe door de bewolking heen. Vanuit 'de Weerribben' ga ik via een paar meertjes naar het natuurgebied 'de Wieden'.

 
De oversteek van het meertje 'Beulakerwijde'. Ik had voor deze tocht een provisorische GPS steun gemaakt. Zo is ie goed afleesbaar en zit ie niet al teveel in de weg. Nu moet ik nog iets stevigers verzinnen. De kaart heb ik van 'openstreetmap' geladen. De hele kleine watertjes ontbreken maar er staat genoeg op om nuttig te zijn. Ik vind het erg leuk varen met zo'n 'kajak TomTom' voor je.

 
 'De Wieden'


Langs de gemarkeerde kanoroutes zijn veel aanlegplekjes, een mooi moment voor een uitgebreide lunch met een bordje soep.

 


Een paar van de weinige koeien die je hier vind. Het meeste land is te drassig.


De overnachtingsplek voor de tweede dag was ook niet slecht. Op het trekkersveldje van camping 'd'Hof' in Giethoorn. Een camping met voornamelijk seizoensplaatsen en een keurig modern sanitairgebouw. Lekker lang staan douchen, ik koop één muntje, dan weet je welke ze hebben en kan je het verder aanvullen uit je eigen verzameling. Deze dag heb ik 23.6km gevaren.

De camping ligt aan het meertje 'Bovenwijde' midden in het toeristische gedeelte van Giethoorn, het 'Giethoornsemeer' zelf ligt zo'n 6km verderop. (?) Dat toeristische gedeelte van Giethoorn is wel leuk. De oude huisjes staan op kleine eilandjes, auto's kunnen er niet komen. Met rondvaartboten worden er vrachten toeristen doorheen gevaren.




Onderweg kwam ik dit onbemande souvenier winkeltje tegen. De opbrengst was voor één of ander goed doel. Er stond een geldkistje waar je zelf kon afrekenen! Dat zou bij mij thuis in de buurt niet lang goed gaan. Ik heb er wat 'ambachtelijk' gemaakte potjes jam gekocht voor het thuisfront.




Overal in het gebied zie je windmolens staan. Hier eentje die fraai gerestaureerd is.





Eindpunt bij het Staatsbosbeheercentrum waar ik mezelf op een mooie verrekijker heb getrakteerd. De Weerribben en De Wieden zijn prachtige natuurgebieden waar je als kanovaarder vroeg in het seizoen moet zijn. Dan is het er nog niet zo druk en is de begroeiing op de kant nog niet zo hoog waardoor je prachtig uitzicht hebt over het gebied. Een aanrader! De laatste dag heb ik 20.6km gevaren. De hele tocht was 57.9km. Het hele gebied heeft één water niveau, nergens heb ik hoeven overdragen.

1 opmerking:

Anoniem zei

Toevallig waren Joan en ik vrijdag ook in de Weerribben, maar dan op de fiets! Onderweg naar een vriend in Steenwijk. Prachtig gebied inderdaad.