zaterdag 26 februari 2011

De Grevelingen

Het is februari en ik heb een week vrij. Ondanks het frisse weer wil ik graag een kampeer/kajaktochtje gaan maken. De Grevelingen staat al een tijdje op mijn lijstje.
De Grevelingen is een oude zee arm die na de watersnoodramp in 1953 is afgesloten van de zee als onderdeel van het Deltaplan.. Er is geen getijde meer, wél wordt er vanuit de Noordzee zout water binnen gelaten waardoor het een walhalla voor oesters is. Er zijn een aantal eilandjes waar je pauze kunt houden, of waar je (mag eigenlijk niet) met je tentje kunt overnachten. Ik had het hele gebied voor mezelf. Ik heb zo'n vijf vissersboten gezien en één zeiljacht. Ik ben gestart vanuit Brouwershaven.

Grevelingen 2 weergeven op een grotere kaart

Grevelingen weergeven op een grotere kaart
Ik had geen vaststaand plan, geen idee waar de overnachtingsplek zou zijn. Nadat ik bij een paar eilandjes had rondgekeken werd me duidelijk dat de loslopende koeien en paarden voor mij als kampeerder een probleem zouden kunnen zijn. Vooral koeien zijn lomp en lopen overal dwars doorheen. Niet prettig als je in je slaapzak in je tentje ligt te slapen. Op bijna alle eilanden lopen ze los rond, behalve op een klein stuk rond de officiële aanlegplaats, maar dát zijn nou net weer niet de leuke bivak plekken.
 Ik ben gestart in de haven van Brouwershaven. De Grevelingen is nu een meer zonder getij. Vroeger was dat anders, de afmetingen van deze sluis herinneren daar nog aan.
Vlak voor de haven van Brouwershaven ligt het eiland 'Dwars in de weg'. Er is een kampeerplaats die word beheert door 'Scouting'. Op deze tijd van het jaar is er niemand.
De stijgers zijn voor een kajaker een beetje hoog om uit te stappen. De 'strandjes' bestaan uit kiezels en heel veel scherpe oester schelpen. Als je hier onbezorgd wilt rondkijken dan is een vouwkajak niet de handigste keuze.
Om de eilanden voor dichtgroeien te behoeden grazen er het hele jaar paarden en koeien.
 
Recht vooruit het eiland Veermansplaat.
Ik besluit door te varen naar het eiland 'Archipel' (op de foto recht vooruit) en daar te gaan overnachten. Over een uur of twee wordt het donker. Op dat eiland grazen geen koeien en paarden en kan ik rustig slapen.

Grevelingen weergeven op een grotere kaart
Het eiland 'Archipel'. Ik was de enige bezoeker......, mooi!
Het is al donker als ik ga koken. Na een uitgebreid 'dinner' kruip ik al vroeg mijn slaapzak in.
  Ik wordt wakker als het alweer licht is en heb héél lang geslapen. Er hangt een dikke mist. Alles is mee voor een uitgebreid ontbijt. Dan de spulletjes inpakken en weer verder.
Ik besluit om om het eiland Hompelvoet heen te varen en dan langs Ouddorp en de Brouwersdam terug te varen naar Brouwershaven. In de soms zeer dichte mist hoor je af en toe de motor van een vissersboot. Op de ondiepere stukken langs de kant loop ik minder risico om overvaren te worden. Ik let goed op en hoop dat de stuurman op zo'n vissersboot dat ook doet.
 
Op de marifoon luister ik naar de weersverwachting voor de scheepvaart. Behalve de mist hebben ze geen andere narigheid te melden.
Bij het plaatsje 'Den Osse' is het strandtentje 'Jeanzz' waar ik stop om wat te eten. Op het strand parkeer ik mijn kajak (midden foto). De parasols zijn er al helemaal klaar voor, de badgasten laten het nog even afweten!
De laatste meters van een zeer geslaagde tocht! Totaal heb ik 26.5 km gevaren.
De Grevelingen is een aanrader voor kajakkers die van ruim water houden. Er zijn veel plekken waar je een pauze kunt houden. Op de eilanden kan je rondwandelen, de natuur is er prachtig. 
In de zomer zal het er drukker zijn, maar door de vele ondiepe plekken zal je er met je kajak toch de rust nog wel kunnen vinden.


Veel informatie over dit gebied is te vinden op de site van:

1 opmerking:

Jeroen zei

Mooie tocht met prachtige foto's.